Ферстаппен проти МакЛарен: 11 випадків, коли титули пілотів і конструкторів ділили команди-суперники
У нинішньому сезоні Формули-1 досі жива інтрига як у боротьбі за титул чемпіона світу, так і в боротьбі за Кубок конструкторів.
Пілот Ред Булл Макс Ферстаппен, як і раніше, лідирує в особистому заліку за шість Гран-прі і три спринти до фінішу сезону, а МакЛарен нещодавно обійшов "биків" у командному заліку.
Протистояння Ред Булл і МакЛарен може призвести до того, що ці дві команди розділять між собою два трофеї.
Цікаво, що за всю історію "королеви автоспорту" було лише одинадцять подібних випадків, про які ISPORT і збирається Вам розповісти (на основі матеріалу Філліпа Хортона з офіційного сайт Ф1).
1958 рік - найперший Кубок конструкторів
Так уже вийшло, що в перших восьми сезонах Формули-1 Кубка конструкторів (КК) не існувало. Вперше він з'явився 1958 року і одразу ж потрапив у нашу категорію.
Вигравши чотири етапи з одинадцяти, чемпіоном світу вперше й востаннє став пілот Феррарі Майк Готорн. А от серед команд найкращим виявився Вануолл, за який виступали такі легенди, як Стірлінг Мосс, Тоні Брукс і Стюарт Льюїс-Еванс.
Вануолл переміг за часів, коли команда заробляла очки лише за результат одного гонщика в гонці. У Феррарі було лише дві перемоги за сезон, а у британців - цілих шість, що і зіграло ключову роль у боротьбі за КК.
Британський колектив приєднався до Ф1 у 1954 році, але проіснував недовго - сезон-1960 став для нього останнім. Причому у двох останніх сезонах команда виходила на старт лише по одному разу, і обидва рази Брукс, єдиний на той момент пілот команди, не зміг фінішувати.
1973 рік - трагедія Тіррелл у смертельний вікенд
До фінальних перегонів сезону гонщик Тіррелл Джекі Стюарт (тоді ще не сер) підходив, уже гарантувавши собі третій, та як виявилося останній (бо завершував кар'єру), чемпіонський титул.
Натомість у КК боротьба була не на жарт, адже між Тірреллом і Лотусом було всього одне очко. Але того вікенду це було не найважливішим.
Річ у тім, що під час кваліфікації Гран-прі США внаслідок аварії загинув пілот Тіррелл Франсуа Север. Це призвело до того, що власник команди Кен Тіррелл відмовився від участі в гонці.
Це і допомогло Лотусу виграти Кубок конструкторів, адже заїзд завершився перемогою його пілота, а саме Ронні Петерсена.
1976 рік - велике протистояння Ханта і Лауди
Для тих, хто не застав часів Джеймса Ханта та Нікі Лауди, фільм "Гонка" чудово передав рівень того протистояння.
Після своєї п'ятої перемоги в сезоні Лауда здавався беззаперечним фаворитом на титул, який був би для нього другим поспіль. Але в Німеччині сталася всім відома аварія, яка могла позбавити австрійця життя.
Поки Лауда перебував у лікарні, Хант, його головний конкурент, повернувся в боротьбу.
Усе вирішувалося в останній гонці сезону в Японії. Через сильний дощ Нікі вирішив, що ризик не вартий того, і відмовився виходити на старт. А от британець стартував і фінішував третім, що принесло йому титул чемпіона, випередивши Лауду всього на один бал.
Але перемогу в командному турнірі виборола Феррарі Лауди, якому дуже допоміг напарник Джанклаудіо "Клей" Регаццоні.
1981 рік - різниця в напарниках дала про себе знати
Як і в попередньому випадку, титул чемпіона серед пілотів розігрувався в останній гонці сезону, яка відбулася в Лас-Вегасі.
За чемпіонську корону боролися Нельсон Піке з Бребема та Карлос Ройтеман з Вільямс.
Сам заїзд для обох претендентів завершився досить таки слабо: Піке фінішував п'ятим, Ройтеман же взагалі виявився восьмим, що стало запорукою перемоги бразильця в особистому заліку.
Але, знову ж таки як і в попередньому випадку, роль напарників зіграла ключову роль у перемозі Вільямс.
Алан Джонс, який роком раніше став чемпіоном, завоював дві перемоги за сезон, тоді як напарник Піке Ектор Ребаке повністю завалив сезон, не зумівши навіть кваліфікуватися на Гран-прі Монако. До того ж, у 9 з 14 Гран-прі він не зміг доїхати до фінішу.
1982 рік - один із найтрагічніших сезонів в історії
Спочатку сезон-1982 обіцяв стати одним із найцікавіших, але на ділі все було неймовірно жахливо.
На етапі в Бельгії загинув пілот Феррарі Жиль Вільнев, на честь якого потім назвуть трасу в Канаді. А на старті того самого канадського етапу загинув Ріккардо Палетті.
У Німеччині Дідьє Піроні міг повторити долю Вільнева, але відбувся лише переломами обох ніг, які призвели до завершення кар'єри. Через конфлікт після Фолклендської війни Карлос Ройтеман покинув Вільямс.
Усе це призвело до того, що одинадцять різних пілотів із семи різних команди хоча б раз виграли гонку. Причому нікому не вдалося зробити це більше двох разів.
У підсумку чемпіоном став Кеке Росберг (батько Ніко Росберга, чемпіона 2016 року), який виграв заїзд у Швейцарії. Але через відхід Ройтемана команда втратила сильного гонщика, а Дерек Дейлі не зміг повною мірою замінити аргентинця.
Після фіналу сезону Вільямс взагалі виявився четвертим у командному заліку, який виграла Феррарі: Жиль Вільнев, Дідьє Піроні, Патрік Тамбе і Маріо Андретті принесли Скудерії черговий титул.
1983 рік - і знову Феррарі без чемпіона серед пілотів
Так, три роки поспіль титули пілотів і конструкторів забирали різні команди. І знову не пощастило Феррарі, яка другий рік поспіль стала найкращою серед команд.
Трагічно втративши Вільнева та Піроні, Скудерія зробила ставку на Патріка Тамбе та Рене Арну. Але за підсумками сезону вони посіли лише четверте та третє місця відповідно.
Чемпіоном же з перервою в один рік знову став Нельсон Піке на своєму Бребемі, випередивши Алена Проста лише на два очки через схід француза в останній гонці сезону.
Бребем цілком міг претендувати і на Кубок конструкторів, але прокляття переслідувало Ріккардо Патрезе - десять сходів із дистанції у п'ятнадцяти гонках.
1986 рік - Прост проти двох Вільямсів
Сезон-1986 завершився перемогою команди Вільямс, за яку тоді виступали Найджел Менселл і Нельсон Піке. Але це свято було затьмарене трагедією: того року засновник і власник команди сер Френк Вільямс потрапив в автокатастрофу, яка паралізувала його до кінця життя.
Менселл і Піке вели боротьбу за перемогу в чемпіонаті, в той час як Ален Прост з МакЛарена з боку спостерігав за війною напарників.
В останній гонці сезону Менселл, який лідирував у чемпіонаті, отримав прокол і зійшов. Через це команда вирішила перестрахуватися і поставити Піке свіжі шини.
Цим і скористався Прост, який виграв Гран-прі Австралії та завоював чемпіонський титул із відривом у два очки.
1994 рік - загибель Сенни та перший титул Шумахера
Незважаючи на те, що з роками безпека у Формулі-1 ставала дедалі кращою, це все одно не врятувало Айртона Сенну від загибелі внаслідок зіткнення зі стіною в Імолі.
Вільямс, за який виступав великий бразилець, зумів вшанувати його пам'ять перемогою в Кубку конструкторів. Більше того, його напарник Деймон Гілл до самого кінця претендував на титул чемпіона.
Але у справу втрутився молодий Міхаель Шумахер на своєму Бенеттоні. Німець у своєму третьому повноцінному сезоні у Ф1 відзначився одним із найскандальніших моментів, коли наприкінці фіналу сезону він буквально вибив Гілла з гонки за чемпіонство.
Попри те, що болід Шумі також не зміг перетнути фінішну лінію, схід британця дав йому змогу виграти титул із відривом лише в одне очко.
1999 рік - Хаккінен взяв другий титул, Феррарі готувалася до домінування
По ходу 1999 року розгорнулася неабияка боротьбу за титул між Мікою Хаккіненом (МакЛарен) та Міхаелем Шумахером (Феррарі).
Але вона завершилася одразу після того, як німець після невдалої атаки на напарника Едді Ірвайна на Гран-прі Великої Британії отримав подвійний перелом ноги, через який він пропустив наступні шість етапів.
За відсутності Шумахера, якого замінив Міка Сало з BAR, саме Ірвайн став головним конкурентом Хаккінена за титул.
Як і раніше, чемпіон визначався в останній гонці сезону, яку виграв Міка, в той час як Едді приїхав до фінішу третім. Британець ніколи раніше і після більше не був так близький до чемпіонства.
Натомість проблеми Девіда Култхарда допомогли Скудерії завоювати Кубок конструкторів із відривом у чотири очки.
Це стало другим наймінімальнішим відривом за всю історію "королівських перегонів". Далі італійці виграють ще п'ять КК поспіль.
2008 рік - Гемілтон розбив мрію Масси, останній титул Феррарі
Наразі в 21-му столітті було лише два випадки, коли титули пілотів і конструкторів були виграні різними колективами. І перший з них трапився в уже далекому 2008 році.
Тоді Феліпе Масса несподівано став претендентом на титул, незважаючи на два сходи в перших двох гонках кампанії. А його суперником став не його напарник Кімі Райкконен, який за рік до того став чемпіоном, а молодий Льюїс Гемілтон, у якого фінський гонщик і вирвав титул.
Боліди МакЛарен і Феррарі сильно різнилися, що було помітно на етапах із різними конфігураціями. Це й зробило той сезон таким цікавим. Це призвело до того, що знову все вирішувалося в останній гонці.
І, як усім чудово відомо, Феліпе Масса став чемпіоном світу Формули-1...на 30 секунд. Поки в боксах Скудерії всі почали відзначати перемогу бразильця, майбутній семиразовий чемпіон пройшов Тімо Глока і піднявся на п'яте місце, якого було достатньо, щоб стати чемпіоном. Масса поступився Гемілтону лише одним очком.
Таким чином переможця Кубка конструкторів мала визначити битва їхніх напарників, якими були фіни.
І оскільки Райкконен став третім в особистому заліку, а Хейкі Ковалайнен - лише сьомим, Феррарі виграла свій 16-й Кубок, що залишається рекордом для Ф1.
Але він же (зараз фанати Феррарі заплачуть) залишається для італійської команди останнім титулом на даний момент.
2021 рік - найскандальніший фінал сезону імені Майкла Масі
Після багатьох років домінування Мерседес у боротьбу за титул втрутився Макс Ферстаппен із Ред Булл. Він склав конкуренцію Льюїсу Гемілтону, який мав намір виграти свій восьмий титул і побити багаторічний рекорд Міхаеля Шумахера.
Але в долю втрутився гоночний директор Майкл Масі, якого фанати Мерседес і особисті фанати британця проклинають і донині.
Фінал сезону в Абу-Дабі визначав чемпіона, оскільки обидва претенденти підходили до нього з однаковою кількістю очок. За кілька кіл до фінішу легенда Інтернету Ніколас Латіфі потрапив в аварію, чим викликав на трасу машину безпеки.
Цим скористався Ред Булл, який поставив Ферстаппену свіжі шини. Гемілтон же залишився на трасі в якості лідера заїзду.
На той момент між претендентами перебували кругові пілоти. І оскільки до кінця заїзду залишалося лише два кола, Масі дозволив лише деяким з них повернутися в коло з рештою, зробивши так, щоб між Ферстаппеном і Гемілтоном не було нікого.
У підсумку Макс пройшов Льюїса у п'ятому повороті та доїхав до свого першого чемпіонського титулу. Мерседес зі свого боку подав протести на результати гонки і дії Масі.
Незабаром "срібні стріли" відмовилися від судових розглядів, по всій видимості, в обмін на звільнення Масі. Після того, як пил влягся, багато хто визнав, що Масі зробив те, що зробив, спеціально, щоб створити інтригу і шоу.
За рахунок того, що Валттері Боттас випередив Серхіо Переса на 36 очок, Мерседес виграв свій восьмий Кубок конструкторів поспіль, встановивши новий рекорд. Але як і в попередньому випадку з Феррарі, на даний момент це останній КК для німців.
Олексій Погорелов, ISPORT.ua
Слідкувати за новинами та отримувати цікавий спортивний контент можна в нашому Telegram-каналі!